22.5.2025

V české zlato na MS v hokeji 2025 více věří voliči opozice, naopak příznivci vládní koalice častěji tipují vítězství Kanady

Národní data společnosti NADA Research přinášejí na velkém reprezentativním vzorku české dospělé populace další várku zajímavých souvislostí mezi spotřebním chováním, životním stylem, postoji a volebními preferencemi, tentokrát k tématu sportu. Věděli jste například, že fanoušci hokeje ve srovnání s ostatními více důvěřují prezidentovi? A že celkově největší milovníci sportu jsou voliči SPOLU?

Voliči SPD a ANO věří českým hokejistům nejvíce, naopak voliči SPOLU nebo STAN národní tým na obhajobu zlata netipují

Na přelomu dubna a května proběhlo na Českém národním panelu tipování vítěze MS v hokeji 2025, které se aktuálně koná ve švédském Stockholmu a dánském Herningu. Více než třetina dotázaných (v rámci našeho vzorku) tipovala vítězství českého národního týmu. Druhým nejčastějším tipem byla Kanada, které zlaté medaile přisuzuje 26 % tipujících. Domácímu Švédsku pak 21 %, Finsku 6 %, USA 5 % a Švýcarsku 4 %.

Ve výhru Česka častěji věří voliči opozičních hnutí SPD a ANO, naopak mezi voliči současné vládní koalice (SPOLU a STAN) mírně převládá tip na výhru Kanady. „Třeba u SPD se potvrzuje jejich deklarované vlastenectví, ale osobně jsem asi očekával, že bude rozdíl ještě výraznější,“ říká jednatel NADA Jan Tuček a zároveň doplňuje, že „Kanada je podle sázkových kanceláří největší favorit, takže voliči vládní koalice vlastně častěji tipují racionálně, zatímco příznivci opozice uvažují více na základě emocí.“

Hokejoví fanoušci se příliš neodlišují od zbytku populace. Trochu více důvěřují prezidentovi a chtějí aktivní českou armádu

Hokej má v Česku nejširší fanouškovskou základnu ze všech sportů. K jeho fanouškům lze zařadit 35 % české populace nad 18 let, což je nejvyšší podíl s relativně výrazným náskokem před druhým fotbalem (22 %). Za nimi pak následuje trojice sportů s hodnotami kolem 16–17 % – atletika, lyžování a tenis. „Zatímco třeba motosport, golf či extrémní sporty mají své fanoušky z pohledu volebních preferencí relativně vyhraněné, u hokeje a fotbalu jsou všechny voličské skupiny zastoupeny podobně jako v populaci,“ komentuje Jan Tuček.

Při podrobnější analýze politických postojů hokejových fanoušků vidíme, že oproti ostatním trochu více apelují na aktivitu české armády – její zapojení do společné obrany zemí EU či účast českých vojáků v zahraničních misích NATO. „Vysvětlení bychom hledali ve vyšším zastoupení mužů. To však na druhou stranu nijak nevysvětluje nadprůměrnou důvěru v prezidenta, která dosahuje u hokejových fanoušků o 7 procentních bodů více než v rámci celé populace,“ doplňuje Jan Tuček. Vyobrazení Petra Pavla na masce brankáře české hokejové reprezentace Karla Vejmelky i díky tomu přijala většina lidí docela smířlivě.

Více než polovina voličů vládní koalice alespoň jednou týdně sportuje nebo cvičí, což o voličích opozice zdaleka neplatí

Záliba ve sportování a cvičení je typická pro voliče současné vládní koalice. Kolem 55 % voličů STAN a SPOLU sportuje nebo cvičí alespoň jednou týdně, zatímco mezi příznivci Stačilo!, SPD či ANO tak činí pouze třetina. „Celkově se ukazuje, že voliči vládní koalice kladou větší důraz na zdravý životní styl, ke kterému pravidelný sport patří,“ říká jednatel NADA Jan Tuček. Aktivní sportování je samozřejmě částečně závislé na věku, ale zajímavé rozdíly panují i z pohledu navštěvování sportovních utkání v roli fanouška. Nejvíce chodí fandit voliči SPOLU a Motoristů.

U voličů Motoristů dochází k paradoxní situaci, kdy aktivně sportují trochu podprůměrně, avšak pasivně fandí výrazně nadprůměrně. „Sport je voličům Motoristů relativně blízký, ale raději namáhají jen své hlasivky při fandění na stadionu, než aby namáhali celé tělo při aktivním pohybu, prostě „radši autem než pěšky či na kole““ shrnuje Jan Tuček.

Pravidelné návštěvy sportovních akcí a aktivní fandění je samozřejmě spojeno i se sportovními sázkami. Právě mezi voliči Motoristů, ale též SPD i SPOLU, pozorujeme vysoký zájem (téměř 25 %) o kurzové sázení na výsledky sportovních zápasů.

Golfová hřiště a lyžařské sjezdovky jsou plné voličů SPOLU. Větší šanci potkat voliče ANO máte na volejbalových kurtech

Opravdu značné rozdíly evidujeme v aktivně provozovaných sportech podle toho, kterou politickou stranu či koalici lidé podporují. Například voliči ANO jsou nejvíce zastoupeni mezi hráči volejbalu (30 %), zatímco u 5 ostatních sledovaných sportů se jejich zastoupení pohybuje jen kolem 20 %. Naopak voličů SPOLU potkáte hodně skoro na všech sportovištích, nejvíce na golfu (45 % z golfistů jsou voliči SPOLU) a na lyžích/snowboardu (33 %). Jediné odvětví, které je voličům této koalice cizí, představují bojové sporty.

Bojové sporty jsou naopak příznačné pro voliče Pirátů, ale rovněž SPD nebo Motoristů. Z pohledu výběru provozovaných sportů si jsou celkově příznivci SPD a Motoristů velmi podobní – obě voličské skupiny mají velkou základnu i mezi hráči ledního hokeje. Na voliče STAN můžeme často narazit ve fitness centru, na sjezdovce nebo na volejbale. V oblibě mají voliči STAN poklidnou pěší turistiku, ale i jógu nebo pilates. „Pokud by se politici chtěli pro kampaň stylizovat do role sportovců, určitě by mohli tato data využít, aby sportovní odvětví zvolili správně,“ dodává Jan Tuček z NADA Research.

Sportovní kanály v televizi nejvíce sledují voliči SPOLU a ANO. Voliči Motoristů jsou předními fanoušky e-sportu

V televizi sledují sportovní kanály ČT sport a Nova sport nejčastěji příznivci koalice SPOLU. Nadprůměrné hodnoty pozorujeme rovněž u voličů ANO, ale ti tráví obecně nejvíce času sledováním televize, zatímco u voličů SPOLU se specificky jedná o vysoký zájem o sportovní přenosy – 12 % z nich označilo ČT sport či Nova sport dokonce za svou nejoblíbenější televizní stanici (pro srovnání u voličů ANO jsou to jen 4 %, v celé populaci 6 %).

Informace o konzumaci sportovních médií, kterou lze v Národních datech nalézt, je také zajímavá z pohledu plánování mediamixu při volební kampani. Přibližně každý sedmý Čech si s určitou pravidelností (alespoň 1× měsíčně) přečte deník Sport; nejvíce voliči ANO (19 %), naopak nejméně voliči Pirátů (9 %). Kolem čtvrtiny lidí pak pravidelně navštěvuje zpravodajský webový portál Sport.cz – mezi voliči SPOLU až 30 %, zatímco v rámci voličů Stačilo! je tento podíl zhruba poloviční. Voliči Motoristů se u těchto klasických médií nijak neodlišují od průměru, ovšem jejich doménou jsou moderní platformy a sledování e-sportu, hlavně na Twitchi (13 % oproti 4 % v populaci) či na YouTube (16 % oproti 8 % v populaci).

Zatímco v Decathlonu nebo Sportisimu častěji nakupují provládní voliči, na tržnicích byste je hledali marně – na rozdíl od voličů ANO a SPD

Národní data společnosti NADA Research umožňují v neposlední řadě vhled do nákupního chování v kategoriích sportovního vybavení či oblečení. První dvě místa patří v této oblasti nákupním řetězcům Decathlon a Sportisimo – v obou nakupuje alespoň občas 37 % Čechů, nejvíce voliči SPOLU a STAN, naopak nejméně voliči ANO, Stačilo! a SPD. Méně tradičním místem, kde si lidé občas kupují i sportovní oblečení, jsou například tržnice, stánky a různé asijské obchody. „Zde sledujeme dost extrémní čísla, jelikož na zákaznících těchto tržnic a obchůdků se bývalí voliči tzv. pětikoalice podílejí pouze 11 %,“ říká Jan Tuček a dodává, že „voliče ANO a SPD tam nejspíše táhnou nízké ceny, které ale u sportovního oblečení nejsou pro vládní voliče (na rozdíl od voličů opozičních) tím nejdůležitějším faktorem.“

Příští tisková zpráva NADA v rámci předvolebních analýz zamíří zase trochu někam jinam a těšit se na ni můžete přibližně v polovině června. Vzhledem k blížícím se letním prázdninám si tentokrát detailně posvítíme na tematiku zájezdů a dovolených.

Zpráva vychází z Národních dat, která vznikla online dotazováním na Českém národním panelu, při jejich doplnění o samostatný sběr s politickou a volební tematikou. Data byla sbírána od 20. ledna do 16. února 2025. Výsledný vzorek zahrnuje 3 255 respondentů, proporčně reprezentujících českou internetovou populaci nad 18 let s ohledem na pohlaví, věk, dosažené vzdělání, kraj a velikost místa bydliště. Data byla vážena podle preferencí ve sněmovních volbách roku 2021. Prezentované skupiny voličů jsou platné k termínu sběru dat a mohou být v čase mírně proměnlivé. Odlišnosti za voliče politických stran s malou voličskou základnou nejsou ve zprávě ukazovány kvůli nízkému počtu relevantních respondentů. Tipování vítěze mistrovství světa v hokeji se na Českém národním panelu zúčastnilo od 10. dubna do 12. května 2025 v rámci našeho vzorku 2 903 respondentů a tyto hodnoty byly k původním datům dodatečně připojeny.

Starší články

27.5.2025

Čisticí prostředky: Savo jako jednička a Sanytol na vzestupu

PŘEČÍST
22.5.2025

V české zlato na MS v hokeji 2025 více věří voliči opozice, naopak příznivci vládní koalice častěji tipují vítězství Kanady

PŘEČÍST
5.5.2025

Průměrný volič SPD vypije více než 400 piv ročně! Naopak voličům STAN je česká hospodská kultura cizí

PŘEČÍST
další články

Využíváme na webu cookies k usnadnění procházení stránek, nabízení přizpůsobeného obsahu nebo reklamy a k anonymnímu analyzování návštěvnosti. Stačí kliknout na tlačítko „Souhlasím“ a udělíte nám souhlas se zpracováním cookies.
Více naleznete v dokumentu Zpracování osobních údajů.

Esenciální

Vždy zapnuto

Marketing

Personalizace

Analytika

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.